فراوری 23 نوع ماده اولیه دارویی در کشور

به گزارش بلاگ پو، معاون وزیر بهداشت و رئیس سازمان غذا و دارو از بومی سازی 23 ماده موثره و ماده اولیه دارویی برای اولین بار به همت شرکت های دانش بنیان و صنایع داروسازی کشور اطلاع داد.

فراوری 23 نوع ماده اولیه دارویی در کشور

دکتر محمدرضا شانه ساز در گفت و گو با خبرنگاران، با اشاره به تدوین ضابطه فرمولاسیون داروهای تازه(New Drug) برای اولین بار در کشور گفت: 23 ماده موثره و ماده اولیه دارویی برای اولین بار به همت شرکت های دانش بنیان و صنایع داروسازی کشور بومی سازی شده است.

وی اضافه نمود: تا سال گذشته تمام داروهای فراوریی در کشور که برای اولین بار در داخل فراوری می شد، قبلا در یکی از کشورهای معتبر فراوری شده بود و در ایران نمی توانستیم دارویی را برای اولین بار در جهان فراوری کنیم و علیرغم ظرفیت خیلی خوبی که در داروسازی کشور وجود داشت، همیشه در زمینه فراوری مقلد محسوب می شدیم.

شانه ساز با اشاره به اقدام شجاعانه سازمان غذا و دارو نسبت به صدور ضابطه فرمولاسیون داروهای تازه در سال 99، گفت: ضابطه مربوط به فرمولاسیون داروهای تازه(New Drug) و به عبارت دیگر داروهایی که برای اولین بار در جهان فراوری می گردد، تدوین شده است که این مهم حکایت از خودباوری، خوداتکایی و توانمندی حوزه داروسازی کشور دارد، لذا از این پس می توان داروهای تازهی را فراوری و به جهان معرفی کرد.

رئیس سازمان غذا و دارو اظهار کرد: برای موفقیت هر داروی تازه، فرایند زمانی 5 الی 10 ساله ضروری است و هم کارآزمایی بالینی در چند فاز انجام می گردد. بنابراین فراوری داروهای تازه در جهان نیازمند صرف زمان و هزینه های هنگفت و البته تیم تحقیق و توسعه مجرب است که پس از ثبت نمونه، علاوه بر خودکفایی سود سرشاری را عاید کشور سازنده می نماید.

وی با بیان اینکه تعدادی از شرکت های داروسازی تقاضای فرمولاسیون داروی تازه را از سازمان غذا و دارو دارند، افزود: مطالعات سلولی و آزمایشگاهی این داروها با روش های کاملا علمی انجام می گردد و با دریافت کد اخلاق، مراحل کارآزمایی بالینی را طی نموده و فاز مطالعات حیوانی و انسانی آن دنبال می گردد که امیدواریم در سال های آینده، با اخذ مجوز فراوری در این عرصه هم برای کشور افتخارآفرینی کنیم.

ایپتن

ایپتن | آخرین اخبار و مقالات گردشگری

مجله توسعه دهنده

مجله توسعه دهنده | مجله تکنولوژی و علوم رایانه
منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 10 مرداد 1400 بروزرسانی: 10 مرداد 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 51513

به "فراوری 23 نوع ماده اولیه دارویی در کشور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فراوری 23 نوع ماده اولیه دارویی در کشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید