حفظ محیط زیست با بسته بندی های پِنوپَک

به گزارش بلاگ پو، شما تا چه حد به محیط زیست اهمیت می دهید؟ آیا حفاظت از محیط زیست برایتان دغدغه است یا اصلا توجهی به این موضوع ندارید؟ چقدر با محصولات زیست تخریب پذیر آشنا هستید؟آیا شما هم جزو افرادی هستید که از پلاستیک استفاده نمی نمایند و سعی در اطلاع رسانی برای کاهش فراوری و مصرف پلاستیک دارند؟

حفظ محیط زیست با بسته بندی های پِنوپَک

در پاسخ به این پرسش ها، اگر متوجه شدید فردی دغدغه مند و نگران محیط زیست هستید، قطعا آشنایی با شرکت هایی که به محیط زیست توجه می نمایند و محصولات شان دوستدار محیط زیست است، برایتان بسیار جالب خواهد بود.

شرکت خلاق زیبا سلامت ماندگار یکی از همین شرکت هاست که به طراحی و فراوری بسته بندی های زیست تخریب پذیر با قابلیت گل دهی مشغول است و با همین رویکرد، به زودی محصولاتی را در زمینه کشاورزی روانه بازار خواهد نمود. بخش عمده این محصولات، گلدان های بندانگشتی برای کاشت بذر گیاهان گران قیمت و گلدان های سایز شش برای پنج برگی شدن گیاهان هستند که آنها هم زیست تخریب پذیرند و تقریبا از 20روز دیگر به بازار عرضه خواهند شد.

آیدین آذری، بنیانگذار و مدیرعامل شرکت زیبا سلامت ماندگار، در مورد نحوه شکل گیری این مجموعه به جام جم می گوید: ما در سال 93 شرکت را به طور رسمی ثبت کردیم ولی تجاری سازی برند پنوپک و گسترش فعالیت های ما در سال 97 رخ داد.

ما در ابتدا از ایده خام یک شرکت خارجی به نام هَپی اِگ (Happy Egg) الهام گرفتیم و آن را بومی سازی کردیم. شرکت هپی اگ اقدام به فراوری بسته بندی هایی با استفاده از کاه نموده بود. ولی پس از شش ماه، به دلیل گران بودن رزین مصرفی اش مجبور به توقف فراوری شد و دیگر هرگز مسیرش را ادامه نداد ولی ما توانستیم در فراوری محصولاتمان از نوعی رزین ارزان قیمت با پایه نشاسته استفاده کنیم که این کار نهایتا منجر به خلق برند پِنوپَک (Penopack) شد.

وی می افزاید: درواقع رزین مصرفی ما قابلیت خوراکی دارد و هیچ آسیبی به محیط زیست وارد نمی نماید.

ما پیروز شدیم با استفاده از افزودنی های پلیمری، فرمولاسیون این رزین پایه نشاسته ای را بهبود ببخشیم و آن را به عامل اصلی پیروزیت برند پنوپک تبدیل کنیم.

انواع محصولات پنوپک

بسته بندی کنفی

الیاف کنف از مقرون به صرفه ترین الیاف طبیعی است و بعد از پنبه در میزان فراوری و تنوع، رتبه دوم را دارد. مهم ترین استفاده از این الیاف در صنعت نساجی بوده است ولی امروزه به یاری دانش بومی، از الیاف کنف در فراوری بسته بندی های لوکس و زیست تخریب پذیر استفاده می گردد.

از مزایای این نوع بسته بندی ها می توان به متمایزبودن آنها اشاره نمود؛ اما جالب است بدانید علاوه بر ظاهر خاص و متفاوتی که این بسته بندی ها دارد، قابلیت چاپ روی آنها وجود دارد که این هم یکی دیگر از ویژگی های بسته بندی کنفی به شمار می رود. همچنین این گونه از بسته بندی ها، مانند همه محصولات پنوپک، خاصیت زیست تخریب پذیری دارد که از این جهت هم دوستدار محیط زیست به حساب می آید.

بسته بندی کاهی

کاه از اصلی ترین فراوریات کشاورزی است که از ساقه گیاهان گندم، جو و یونجه به دست می آید. مهم ترین استفاده ای که از کاه می گردد در خوراک دام است ولی امروزه به یاری فناوری های نوین، می توان از آن برای فراوری بسته بندی تخم مرغ یا سایر مواد غذایی استفاده کرد. بسته بندی های کاهی پنوپک نیز علاوه بر ظاهر زیبا و متمایزی که دارد، خاصیت زیست تخریب پذیری را نیز داراست.

بسته بندی کوکوپیتی

یک محصول فرعی که از الیاف نارگیل به دست می آید، کوکوپیت نام دارد.کوکوپیت از مواد دور ریختنی و ضایعات پوست نارگیل فراوری می گردد که پنوپک آن را با استفاده از تکنیک های مهندسی پیروز، به جعبه های شکلات یا شانه های تخم مرغ صددرصد زیست تخریب پذیر با قابلیت گل دهی تبدیل می نماید.

گلدان جی فی

گلدان جی فی، نوعی گلدان آماده است که از خاک غنی و حاصلخیز فراوری می گردد و برای رشد و پرورش بذرها و گیاهان کمیاب مناسب است. برای استفاده از این گلدان، تنها کافی است بذر را داخل آن بگذارید و آن را در محل از پیش معین شده ای بکارید تا بذر آغاز به رشد و جوانه زدن کند. گلدان های فشرده جی فی پات از مواد خام شناخته شده ای فراوری می گردد که متشکل از حداقل 50 درصد خزه تورب یا پیت ماس، الیاف چوب و آهک (به منظور تنظیم پی اچ) هستند. این مواد با هم ترکیب شده و تحت فشار قرار می گیرند تا به شکل گلدان های جی فی دربیایند. یکی از مزایای این گلدان ها این است که می توانند به آسانی در تمام طول سال مورد استفاده قرار بگیرند و برای بهبود و افزایش احتمال پیروزیت در جوانه زنی بذرها مناسب است. همچنین استفاده از آنها باعث جلوگیری از ایجاد شوک ناشی از انتقال گیاه می گردد و به ریشه گیاهان نیز آسیبی نمی رسد. گلدان های جی فی صدرصد ارگانیک و قابل تجزیه است که این ویژگی آنها را مانند سایر محصولات پنوپک، کاملا سازگار با محیط زیست نموده است. از این گلدان ها می توان برای کشت صیفی جات و سبزی جات، کشت بافت و همچنین ریشه دارشدن قلمه های گیاهان به شکلی کاملا تمیز، آسان و با سرعت بالا استفاده کرد.

ویژگی های منحصربه فرد پنوپک

بنیانگذار پنوپک درباره ویژگی هایی که آن را خاص و متمایز نموده است، می گوید: می توان گفت ما تنها شرکت در جهان هستیم که با این ابعاد در حوزه ساخت محصولات زیست تخریب پذیر فعالیت می کنیم و تنوع محصولات بالایی هم داریم. علاوه بر زیست تخریب پذیربودن و قابلیت گل دهی که مشخصه اصلی محصولات ما هستند، یکی دیگر از قابلیت هایی که موجب خاص بودن محصولات ما می گردد این است که می توانیم بسته به سفارش مشتری ها، از هر بذری که بخواهند در بسته بندی هایمان استفاده کنیم؛ برای مثال در شانه های تخم مرغ، معمولا بذر سبزیجاتی مانند ریحان یا شاهی جاگذاری می شوند یا در جعبه های شکلات اغلب از بذر گل جعفری استفاده می گردد.

او در ادامه می گوید: مشتریان ما معمولا به دلیل شکل خاص و کاربرد منحصربه فردی که محصولات ما دارند، از آنها در بخش صادراتی خودشان استفاده می نمایند. همچنین قیمت محصولات ما تقریبا یک سوم قیمت جهانی است و همین ارزان بودن، از ویژگی های دیگر فراوریات ما به حساب می آید.

فراز سهیلی آزاد - نشان ایرانی 2 / روزنامه خبرنگاران

ایپتن

ایپتن | آخرین اخبار و مقالات گردشگری

مجله توسعه دهنده

مجله توسعه دهنده | مجله تکنولوژی و علوم رایانه
منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 10 مرداد 1400 بروزرسانی: 10 مرداد 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 47199

به "حفظ محیط زیست با بسته بندی های پِنوپَک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حفظ محیط زیست با بسته بندی های پِنوپَک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید