روستای ویند کلخوران؛ محل زندگی انسانهای ماقبل تاریخ

به گزارش بلاگ پو، برای سفر و بازدید از محل سکونت اجداد ماقبل تاریخ، کافی است از اردبیل بیست و یک کیلومتر به سمت تبریز حرکت کنید تا به روستای ویند کلخوران برسید. این روستا در چهار کیلومتری سرعین واقع شده است و یکی دیگر از بهشت های زمینی واقع در اردبیل است. مردم روستای ویند به زبان آذری صحبت می نمایند و همچون دیگر هموطنان، مهمان نواز و مهمان دوست هستند. بیشتر مردم روستای ویند کلخوران اردبیل کشاورز بوده و از این راه امرار معاش می نمایند. با ما در این مقاله خواندنی همراه باشید تا بدانید دهکده سنگی ویند کلخوران کجاست و از دیدنی های دهکده سنگی ویند کلخوران آگاهی یابید.

روستای ویند کلخوران؛ محل زندگی انسانهای ماقبل تاریخ

لیست مطالب

زیستگاه اجداد ماقبل تاریخداستان روستااشکال سنگ ها

زیستگاه اجداد ماقبل تاریخ

در روستای ویند دخمه و غارهای زیادی وجود دارند که به دست انسان در دل کوه ساخته شده و سکونتگاه انسانهای ماقبل تاریخ بودند، هر چند که متاسفانه هنوز مورد آنالیز علمی دقیق قرار نگرفته اند. روستای ویند کلخوران دهکده ای است با مجموعه ای از خانه های سنگی که یک پدیده معماری استثنایی در آن وجود دارد. شکل کنده شدن خانه های ماقبل تاریخ در زیر تپه های سنگی و رسوبی و نوع کنده شدن آنها در نوع خود اگر بی نظیر نباشد، به حتم نه در اردبیل یا ایران بلکه در سراسر دنیا نادر و کم نظیر است.

در آنالیز های محدودی که روی این خانه های سنگی و تماشای های دهکده سنگی ویند کلخوران انجام گرفتند، نکته جالب دیگری هم کشف شد. سفال های پراکنده اطراف و درون خانه ها مربوط به دوره اشکانی و ساسانی بوده و بعلاوه آثار و علائمی مربوط به دوران اسلام مانند سلجوقی، تیموری و صفوی هم وجود دارند.

داستان روستا

تپه چله خانه که بیشتر خانه های سنگی در زیر آن قرار دارند، بدلیل و علتهای گوناگون سقف تعدادی از آنها فروریخته یا بخاطر پر شدن فضاهای داخلی، بازدید از آنها ممکن نیست. اما، تعداد قابل توجه دیگری با ویژگی های منحصر بفرد سالم مانده اند. یکی از این خانه های سالم مانده که برای تماشا و مسحور عظمتشان شدن باید به صد متری جاده شنی منتهی به ویند کلخوران از سمت جاده اردبیل برویم، دارای در ورودی به ارتفاعی حدود سی متر است. براساس مقاله دهکده سنگی ویند کلخوران کجاست باید بدانید که در داخل کنده و روبروی در ورودی، سکویی از سنگ به ارتفاع نیم متر از کف وجود دارد که دو ستون به شکل استوانه در دو طرف سکو قرار گرفته اند.

جاچراغی ها و طاقچه های کوچک در داخل این واحد وجود دارند. در دو قسمت شمالی و جنوبی و در ارتفاع نیم متری، حلقه هایی از سنگ کنده شده دیده می شوند. این حلقه های سنگی جهت بستن دست و پای افراد احتمالا اسرا و زندانیان پشت به دیوار بوده اند. نورگیر و روزنه ای استوانه ای شکل به ارتفاعی حدود 5 متر جهت تهویه هوا یا دود ناشی از سوختنی ها و بعلاوه تامین روشنایی محوطه داخل کنده شکل گرفتند.

اشکال سنگ ها

تعداد بیشماری از این خانه های صخره ای شهر اردبیل دارای نقشه های هندسی اعم از مربع، بیضی و مستطیل هستند و تعدای هم این نقشه هندسی را ندارند. این پلان ها شامل انواع مختلفی از اتاق های تک نفره و یا مجتمع هایی همراه با راهروهای به هم متصل هستند. سقف این خانه های صخره ای به شکل های هلالی، مسطح یا با قوس های جناغی بوده و در دل این بناهای صخره ای میتوان طاقچه ها، جای چراغ یا محلی برای گذاشتن رختخواب را هم مشاهده نمود. علاوه بر این خانه ها، طبیعت بکر و منظره خیال انگیز امتداد دره ورنیاب و گورستان های دارای سنگ قبرهایی تماشای و تاریخی با قدمت زیاد از عوامل و امتیازات این روستا هستند. خانه های روستای ویند در تاریخ 25 اسفند سال 1379 شمسی و با شماره ثبت 3669 به اسم یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیدند.

ایپتن

ایپتن | آخرین اخبار و مقالات گردشگری

مجله توسعه دهنده

مجله توسعه دهنده | مجله تکنولوژی و علوم رایانه
منبع: همگردی
انتشار: 10 مرداد 1400 بروزرسانی: 10 مرداد 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 51270

به "روستای ویند کلخوران؛ محل زندگی انسانهای ماقبل تاریخ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روستای ویند کلخوران؛ محل زندگی انسانهای ماقبل تاریخ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید