شتاب دهنده کسب و کار چیست؟

به گزارش بلاگ پو، خبرنگاران | سرویس علوم - آیا شما تابه حال در مورد شتاب دهنده ها چیزی شنیده اید؟ جهانی امروز، جهانی تغییر پارادایم از کارمندی به کارآفرینی است. جهانی افرادی با دیدگاه های منحصربه فرد که می خواهند به وسیله اجرایی کردن ایده های نوآورانه خود جهان را از آنچه که هست، بهتر نمایند. بنابراین همزمان با گسترش تدریجی فضای کارآفرینی نوآوری محور، مفاهیم نوینی از جمله شتاب دهنده ها شکل گرفته اند. در این مطلب قصد داریم به معرفی شتاب دهنده ها، این کاتالیزورهای کسب وکار و حلقه واسط بین کسب و کارهای نوپا و سرمایه گذاران جسورانه بپردازیم. با ما همراه باشید تا شما را با جهانی بسیار شگفت انگیز، مهیج و البته پر از پول شتاب دهنده ها آشنا کنیم.

شتاب دهنده کسب و کار چیست؟

اگر اطلاعات خاصی در خصوص شتاب دهنده های کسب و کار مدنظر شماست، با انتخاب عناوینی که در فهرست موضوعی زیر ارائه شده اند، به موضوع دلخواه خود برسید.

  • معرفی شتاب دهنده
  • اهداف اصلی
  • راه اندازی شتاب دهنده ها
  • نحوه فعالیت
  • فرایند کسب پذیرش در شتاب دهنده ها
  • مزایای شتاب دهنده ها برای استارت آپ ها
  • تاریخچه شکل گیری شتاب دهنده ها

معرفی شتاب دهنده

اگر بعد از شنیدن نام شتاب دهنده (accelerator) به یاد یک سفینه فضایی که قرار است از روی زمین به فضا پرتاب شود، می افتید و یا نام کاتالیزگر واکنش های شیمیایی در ذهن شما تداعی می شود، شاید خیلی اشتباه ننموده باشید. شتاب دهنده سوخت و کاتالیزور انفجاری موشک های کسب وکار است.

اصطلاح شتاب دهنده ها به شتاب دهنده های استارت آپ یا شتاب دهنده های کسب وکار اطلاق می شود که در واقع مراکز خصوصی در جهت حمایت و تسهیل کار کسب وکارهای نوپا و کارآفرینی های جدید و استارت آپ ها هستند. البته نحوه تعامل شتاب دهنده ها با کسب وکارها با نحوه تعامل و حمایت سازمان های دولتی تفاوت دارد. آن ها در واقع شریک کسب وکارها هستند.

اهداف اصلی شتاب دهنده ها

استارت آپ ها در تمام بخش های توسعه خود احتیاج به یاری یک مشاور باتجربه، قوی و البته کار بلد در زمینه کاری خود دارند. تامین منابع مالی لازم برای توسعه کسب و کارهای نوپا تنها هدف شتاب دهنده ها نیست، بلکه یکی از اهداف این مراکز است. یاری های تخصصی به ایده پردازان و کارآفرینان رشته های مختلف با بهره مندی از تجربه افراد متخصص علت اصلی به وجود آمدن شتاب دهنده هاست.

به طور کلی اهداف شتاب دهنده ها عبارتند از:

  • یاری به کوتاه کردن فرایندهای راه اندازی و توسعه یک کسب وکار نوپا
  • یاری در جهت افزایش کیفیت محصولات یا خدمات و ثبات مالی کسب وکار نوپا
  • آموزش وپرورش استارت آپ های پذیرش شده به صورت موازی و گروهی
  • مشارکت در فرآیند فشرده توسعه کسب وکار نوپا برای یک مدت محدود
  • دارا بودن یک سیلابس آموزشی کسب وکار محور
  • ارائه خدمات مربی گری (منتورینگ) و مشاوره به وسیله کارآفرینان پیشکسوت و باتجربه به کارآفرینان

شتاب دهنده ها در سال های اخیر، توجه های زیادی را به خود جلب نموده اند، اما کمتر مورد آنالیز قرارگرفته اند. به علاوه به اغلب با مراکزی که از ایده های اولیه حمایت می نمایند مانند مراکز رشد و … اشتباه گرفته می شوند.

تفاوت شتاب دهنده ها و سایر مراکز
شتاب دهنده هامراکز رشدسرمایه گذاران فرشتهترکیبی
مدت زمان3 تا 6 ماه1 تا 5 سالمداوم3 ماه تا 2 سال
دوره ایبلهخیرخیرخیر
مدل کسب وکارسرمایه گذاری/ می تواند بدون منفعت هم باشداجاره محل/ بدون منفعتسرمایه گذاریسرمایه گذاری/ می تواند بدون منفعت هم باشد
انتخاب تیم های نوپارقابتی/دوره ایبدون رقابترقابتی-
مرحله ریسک پذیریاولیهمراحل اولیه یا آخر-اولیه
آموزشسمینارها و کارگاه هابه وسیله مدرسان--
منتورینگبه میزان زیادخیلی کمدر صورت احتیاج توسط سرمایه گذارپشتیبانی توسط کارکنان خبره
موقعیت مکانی تیم های نوپادر محلدر محلخارج محلدر محل

راه اندازی شتاب دهنده ها

اگر قصد راه اندازی یک مرکز شتاب دهنده را دارید نخست باید بدانید که شتاب دهنده ها در وهله اول برای سرعت بخشی به یک کسب و کار نوپا و در واقع پول سازی، راه اندازی می شوند. سپس با در نظر دریافت این نکته، اقدام به فراهم کردن موارد زیر نمایید:

  • سرمایه اولیه برای تأسیس شتاب دهنده
  • تأمین فضای کاری برای استقرار تیم
  • تأمین تجهیزات اداری، سخت افزارها، نرم افزارها، ارتباطات اینترنتی
  • تأمین هزینه های مصرفی
  • معین نمودن برنامه و مدت زمان فعالیت
  • معین نمودن نوع فعالیتی که قصد سرمایه گذاری روی آن را دارید مثلاً استارت آپ های وب و موبایل
  • گردآوری جمعی از مربیان و منتورها
  • ارائه برنامه آموزش معین برای تیم ها (مربیان و …)
  • تبلیغات و جلب توجه شبکه ای از سرمایه گذاران
  • معرفی و ارائه همکاری راهبردی و توسعه بازار
  • معین نمودن میزان سهام برداشتی از استارت آپ موردنظر
  • حمایت از حضور استارت آپ ها در نمایشگاه ها و همایش ها

نحوه فعالیت شتاب دهنده ها

همان طور که از نام آن ها پیداست، کار اصلی شتاب دهنده ها، شتاب دادن به رشد، توسعه و تعالی استارت آپ ها و کسب وکارهای نوپاست. طریقه این شتاب دادن از نظر ماهیت اصلی برای تمام شتاب دهنده ها یکسان است و تنها در جزئیات و نحوه اجرایی کردن آن باهم تفاوت دارند.

نحوه فعالیت شتاب دهنده ها به این صورت است که آن ها در زمان آغاز فعالیت استارت آپ، آن را شناسایی و اعتبارسنجی می نمایند. درصورتی که معیارهای منطقی یک استارت آپ سودده را در آن مشاهده شد، شتاب دهنده وارد مراحل اجرایی کسب وکار می شود و با حمایت های مالی و معنوی به رشد و توسعه کسب و کار یاری می نماید و در سود آن شریک می شود.

شتاب دهنده های مختلف در نحوه و زمان حمایت از استارت آپ ها باهم تفاوت دارند. برخی در یک زمان محدود 2 تا 6 ماهه همراه کسب و کار هستند و برخی نیز مداوم و بدون وقفه با همراه استارتاپ خواهند بود. بسته به نوع فعالیتی که دارید، این صاحبان کسب و کار هستند که باید شتاب دهنده مناسب را انتخاب نمایند.

فرایند دریافت پذیرش در شتاب دهنده ها

شتاب دهنده ها از ابتدای کار یک فعالیت نوپا (استارت آپ) فعالیت هایی را برای حمایت، رشد و ثبات آن ها انجام می دهند. فرایند کار یک شتاب دهنده برای این منظور به توضیح زیر است:

  1. درخواست پذیرش: ابتدا کارآفرینان جوان و بااستعداد برای پذیرفته شدن در بهترین شتاب دهنده ها درخواست می دهند و ایده خود را ثبت می نمایند.
  2. گزینش اولیه: در این مرحله، شتاب دهنده استارت آپ های شرکت نماینده را آنالیز و از میان آن ها، تعدادی را برای آماده سازی انتخاب می نماید. این انتخاب توسط مدیران یا مربیان (mentors) انجام می شود.
  3. آماده سازی (پیش شتاب دهی): در بخش آمادگی اولیه که بین یک تا 3 ماه طول می کشد، شتاب دهنده مفاهیم ابتدایی کسب وکار و خدمات لازم در جهت ارزش آفرینی سریع تر و کسب موفقیت بهتر را آموزش می دهد و استارت آپ ها را به سازمان دهی اولیه نزدیک می نماید. در خاتمه این دوره برخی از استارت آپ ها برای دوره اصلی شتاب انتخاب می شوند.
  4. دوره شتاب دهی: این دوره که 4 تا 6 ماه طول می کشد. استارت آپ هایی که در این مرحله به جامانده اند در قبال دریافت مبلغی معین، درصدی از سهام خود را به شتاب دهنده واگذار می نمایند. این سهام معمولاً میان 10 تا 20 درصد است. در کنار این یاری مالی، استارت آپ ها به وسیله مربیان و مشاوران مرکز شتاب دهنده استارت آپ خود را تجاری سازی می نمایند.
  5. روز نمایش (معرفی به سرمایه گذار): پس از اتمام دوره شتاب، آخرین خدمتی که شتاب دهنده ها ارائه می نمایند برقراری ارتباط استارتاپ ها با سرمایه گذاران است. در روز نمایش (Demo Day) استارت آپ های خود را برای جذب سرمایه به سرمایه گذاران معرفی می نمایند.

مزایای شتاب دهنده ها برای استارت آپ ها

از مهم ترین مزایای شتاب دهنده ها برای استارت آپ ها می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • امکان بهره گیری از شبکه ارتباطی وسیع
  • افزایش خلاقیت ها و تکمیل ایده ها
  • بهره مندی از قدرت تحلیل بازار و برنامه ریزی
  • تمرین در مذاکره با خریداران و سرمایه گذاران

تاریخچه شکل گیری شتاب دهنده ها

قدمت شتاب دهنده ها به کمتر از یک دهه قبل برمی شود. شتاب دهنده Y Combinator در سال 2005 میلادی در شهر کمبریج ایالت ماساچوست آمریکا توسط پاول گراهام تأسیس شد و اولین شتاب دهنده تاریخ لقب گرفت. پس از آن، شرکت های مشابه دیگری در آمریکا و اروپا با نام های TechStars ،Seedcamp و Startupbootcamp بـه ترتیب در سال های 2006، 2007 و 2010 میلادی به عنوان شتاب دهنده فعالیت خود را آغاز کردند. امروز شتاب دهنده های زیادی در سراسر جهان فعالیت می نمایند.

تاریخچه تولد شتاب دهنده ها در ایران به سال 1393 برمی شود. اولین شرکت شتاب دهنده در ایران با نام تجاری آوای تک پردیس در دانشکده علوم فنی دانشگاه تهران آغاز به کار کرد. پس از آن شرکت های شتاب دهنده دیگری نیز کم کم در دانشگاه ها و مراکز دانش بنیان، آغاز به فعالیت کردند.

شتاب دهنده های ایرانی

امروزه شتاب دهنده های بسیار باکیفیت و رده بالایی ازنظر استانداردهای جهانی در ایران در حال فعالیت و سرمایه گذاری هستند. اسامی برخی از این شتاب دهنده ها به توضیح زیر است:

  • شتاب دهنده آوا تک
  • شتاب دهنده دیموند
  • شتاب دهنده شریف
  • شتاب دهنده شزان
  • شتاب دهنده نوپایار
  • شتاب دهنده سیمرغ
  • شتاب دهنده تک
  • شتاب دهنده فینووا
  • شتاب دهنده تیک
  • شتاب دهنده اکسل
  • شتاب دهنده تریگ آپ
  • شتاب دهنده فردوسی

بیشتر بخوانید: 10 باید برای موفقیت در کسب و کار

حرف آخر…

اگر شما در فکر راه اندازی یک استارت آپ یا کسب وکار نوپایی هستید و برای آن توجیه علمی و مالی منطقی دارید، دیگر لازم نیست نگران بودجه و سرمایه گذار باشید، زیرا شرکت های دانش بنیان شتاب دهنده آماده هستند که روی کسب وکار یا ایده شما سرمایه گذاری نمایند. در خاتمه نباید فراموش کنید نظرات و پیشنهادات خود را درباره شتاب دهنده ها در بخش ارسال نظر با ما و سایر خوانندگان خبرنگاران به اشتراک بگذارید.

ایپتن

ایپتن | آخرین اخبار و مقالات گردشگری

مجله توسعه دهنده

مجله توسعه دهنده | مجله تکنولوژی و علوم رایانه
منبع: setare.com
انتشار: 10 مرداد 1400 بروزرسانی: 10 مرداد 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 48591

به "شتاب دهنده کسب و کار چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شتاب دهنده کسب و کار چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید