20 راه برای کم کردن چربی پوست؛ از روش های خانگی تا درمان های پزشکی

به گزارش بلاگ پو، سِبوم ماده ای با ماهیت مومی و روغنی است که وظیفه محافظت و آب رسانی به پوست را بر عهده دارد. با این وجود ترشح زیاد سبوم می تواند منجر به چربی پوست شود که خود باعث مسدود شدن منافذ پوست و ایجاد آکنه می شود. پوست چرب نتیجه ترشح بیش از حد سِبوم از غدد چربی پوست است. این غدد در زیر سطح پوست قرار دارند. ژنتیک، تغییرات هورمونی یا حتی استرس می تواند ترشح سبوم را افزایش دهد. این ماده در حقیقت همواره هم ماده ای مضر و بد نیست زیرا به محافظت و مرطوب سازی پوست و جلوگیری از ایجاد چین و چروک و همین طور براق و سالم ماندن موها یاری زیادی می نماید.

20 راه برای کم کردن چربی پوست؛ از روش های خانگی تا درمان های پزشکی

اگرچه چربی بیش از حد پوست می تواند باعث مسدود شدن منافذ پوستی و افزایش آکنه گردد، اما پوست چرب هم فواید زیادی با خود به همراه دارد. چربی به محافظت از پوست یاری زیادی می نماید و افرادی که پوست چرب دارند پوستشان عموما ضخیم تر بوده و چین و چروک کمتری دارند. نکته مهم ایجاد تعادل بین چربی بیش از حد و حفظ رطوبت طبیعی پوست است.

کنترل چربی پوست و جوش های آکنه مسأله ای چالش برانگیز است. هنوز هم درمان های خانگی اغلب بدون استفاده از داروهای شیمیایی یا محصولات گران قیمت مراقبت از پوست، علائم چربی مازاد پوست را به خوبی کاهش می دهند.

در این مقاله از خبرنگاران مگ، ما درباره 20 روش درمان کاربردی صحبت می کنیم که به وسیله آن ها فرد می تواند مشکل چربی پوست خود را بدون مصرف داروهای شیمیایی یا محصولات گران قیمت مراقبت از پوست کاهش دهد.

روش های درمان چربی پوست

در ادامه مجموعه ای از روش های ساده ولی کاربردی برای درمان چربی پوست آمده است. این روش های کاربردی عموما با موضوعات کاهش چربی سطح پوست، شست وشوی پوست چرب، مدیریت چربی سطح پوست و درمان های رایج دارویی برای این مشکل می باشند. با ما همراه باشید.

1. پوست خود را مرتب بشویید

شست وشوی پوست با آب گرم و صابون ملایم می تواند میزان چربی پوست را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

شست وشوی منظم پوست می تواند میزان چربی پوست را به مقدار زیادی کاهش دهد. روش های زیر برای شست وشوی پوست چرب توصیه می گردد؛

  • شست وشو با یک صابون ملایم و آب گرم.
  • از صابون های عطری و خوشبو و صابون های حاوی مرطوب نماینده های اضافی یا مواد شیمیایی قوی که باعث تحریک یا خشکی پوست می شوند و در نتیجه پوست با ترشح سبوم بیشتر به آن ها واکنش نشان می دهد، خودداری کنید.
  • از استفاده از لیف و پارچه های شست وشوی زبر خودداری کنید، زیرا اصطکاک ایجاد شده باعث تحریک پوست به ترشح روغن بیشتر می گردد.

اگر این روش ها مؤثر نبود، برخی از محصولات دارویی که برای مراقبت از آکنه فراوری شده اند ممکن است به شما یاری نمایند. این محصولات حاوی اسیدهایی هستند که می توانند میزان ترشح چربی را کنترل نمایند، مانند:

  • اسید سالیسیلیک
  • اسید گلیکولیک
  • اسید بتا هیدروکسی
  • بنزوئیل پراکسید

این اسیدها ممکن است برای برخی از پوست ها تحریک نماینده باشند. قبل از استفاده از یک محصول آرایشی جدید، ابتدا مقداری از آن را در قسمت کوچکی از پوست خود امتحان کنید تا ببینید واکنش بدن شما به آن محصول چیست.

انتخاب پاک نماینده مناسب صورت با توجه به نوع پوست و میزان ترشح چربی آن، یکی از مهم ترین مسائل در مراقبت از پوست چرب است. یک پژوهش که در 2015 اجرا شده نشان داد که یک پاک نماینده ملایم صورت که با استفاده از سدیم لوریت کربوکسیلات و آلکیل کربوکسیلات ساخته می گردد برای مقابله با چربی و آکنه صورت بسیار مؤثر است، اگرچه در برخی از افراد باعث افزایش ترشح سبوم در برخی از مناطق صورت می گردد.

برای بسیاری از افرادی که فقط چربی دارند و به آکنه ولگاریس مبتلا نیستند، صابون گلیسیرین بدون عطر به همراه آب گرم می تواند همین کار را انجام دهد.

2. استفاده از تونر برای کاهش چربی پوست

تونرهای قابض حاوی الکل معمولا باعث خشکی پوست می شوند. با این حال، بر اساس نتایج یک مطالعه که در سال 2014 انجام شد، مواد قابض طبیعی، مانند فندق جادوگر، می توانند خاصیت تسکین دهنده پوست و همین طور کنترل نماینده سطح ترشح سبوم داشته باشند.

فندق جادوگر حاوی مقدار زیادی تانن است که آن را به یک قابض طبیعی و ضد التهاب تبدیل می نماید. بسیاری از افراد با پوست چرب از فندق جادوگر به عنوان تنها تونر خود استفاده می نمایند.

در برخی از افراد، تونرهای قابض طبیعی باعث عظیمتر شدن منافذ پوست می شوند و تکه های کوچک محصولات آرایشی را که می تواند منافذ پوست را مسدود کند از بین می برد.

با این حال، این محصولات ممکن است برای همه مفید نباشد. برخی افراد ممکن است در هنگام استفاده از تونرهای قابض، صورتشان دچار خارش یا حساسیت بگردد. این اتفاق در واقع نشانه تحریک پوست است که می تواند منجر به فراوری بیشتر سبوم گردد.

افراد باید هر نوع تونر جدید را روی قسمت کوچکی از پوست آزمایش نمایند تا از تحریک احتمالی آن جلوگیری نمایند.

3. صورت خود را خشک کنید

هنگام خشک کردن صورت پس از شست وشو و استفاده از تونر، افراد باید پوست خود را به آرامی و با یک حوله نرم خشک نمایند.

البته این کار باید با دقت انجام گردد. پایین کشیدن حوله یا پارچه زبر روی پوست، همراه با فشار توصیه نمی گردد، زیرا این عمل ممکن است باعث تحریک پوست به ترشح سبوم بیشتر گردد.

4. از کاغذهای بلات و پدهای دارویی بهره ببرید

بسیاری از شرکت های آرایشی و بهداشتی کاغذهای بلات را فراوری می نمایند. کاغذهای بلات کاغذهای جاذب مخصوصی هستند که روغن پوست را جذب می نمایند.

توجه داشته باشید که کاغذهای بلات، ترشح سبوم در پوست را درمان نمی نمایند، اما می توان از آن ها برای از بین بردن چربی اضافی در طول روز استفاده کرد تا درخشندگی آن کمتر گردد.

همچنین می توانید پدهای پارچه ای مخصوصی را که به مواد پاک نماینده متداول مانند سالیسیلیک اسید یا اسید گلیکولیک آغشته شده اند، امتحان کنید. این پدها می تواند در هنگام پاک سازی منافذ و پوست، به جلوگیری از ترشح چربی اضافی در طول روز یاری نمایند.

5. از ماسک صورت بهره ببرید

برخی از ماسک های صورت برای درمان پوست چرب مفید هستند. این ماسک ها حاوی مواد زیر هستند؛

  • ماسک گِلی: ماسک های حاوی مواد معدنی مانند اسمکتیت یا بنتونیت می توانند چربی را جذب نمایند و درخشندگی پوست و سطح سبوم را بدون تحریک پوست کاهش دهند. برای جلوگیری از خشک شدن پوست فقط گاهی اوقات از آن ها بهره ببرید و بعد از آن یک مرطوب نماینده ملایم بزنید.
  • ماسک عسل: یک پژوهش که در سال 2011 اجرا شده نشان داد که عسل طبیعی حاوی ویژگی های ضد باکتریایی و ضدعفونی نماینده است. یک ماسک صورت حاوی عسل برای مدت 10 دقیقه می تواند باعث کاهش میزان آکنه و چربی پوست گردد و در عین حال پوست را نرم و مرطوب نگه دارد.
  • ماسک بلغور جو دوسر: پژوهش ها نشان می دهد که ماسک های حاوی بلغور جو دوسر کلوئیدی می تواند به پاک سازی پوست از چربی یاری نمایند. جو دوسر حاوی ساپونین های ملایم، مواد پاک نماینده، آنتی اکسیدان ها و ترکیبات ضد التهابی است که می تواند پوست تحریک شده را تسکین دهد.

6. از مرطوب نماینده بهره ببرید

مواد مرطوب نماینده مناسب مزایای بی شماری برای حفظ طراوت پوست و کنترل چربی آن دارند.

اگرچه بسیاری از افراد با پوست چرب از ترس چرب تر به نظر رسیدن پوست خود از مواد مرطوب نماینده استفاده نمی نمایند، اما استفاده از مرطوب نماینده های مناسب می تواند به این افراد یاری زیادی برای کنترل میزان ترشح سبوم و چربی بکند.

برای افرادی که پوست بسیار چربی دارند، یک مرطوب نماینده بدون روغن می تواند پوست را مرطوب نموده و از آن محافظت کند، بدون اینکه احساس چربی نمایند.

پژوهشی که در سال 2014 اجرا شده نشان می دهد که آلوئه ورا می تواند مرطوب نماینده خوبی برای پوست و درمان آکنه و چربی باشد.

برخی از ترکیبات موجود در آلوئه ورا می توانند به طور طبیعی بر روی پوست تأثیرات تسکین دهنده و آرام بخش داشته باشند. در این پژوهش معین شد که یک محصول بهداشتی باید حداقل 10 درصد آلوئهورا داشته باشد تا یک مرطوب نماینده مؤثر محسوب گردد.

برخی از افراد استفاده از ژل آلوئه ورا خالص را برای مرطوب سازی انتخاب می نمایند، اما باید از مواد پنهان موجود در آن، به خصوص الکل دناتوره شده که می توانند پوست را خشک و تحریک بکند، مطلع باشند.

7. استفاده از محصولات حاوی سالیسیلیک اسید

استفاده از یک لایه بردار شیمیایی مانند سالیسیلیک اسید به صورت هفتگی، ضمن لایه برداری ملایم می تواند به از بین بردن سلول های مرده پوست کاهش چربی اضافی و پاک سازی مواد اضافی موجود روی سطح پوست یاری کند.

محصولات لایه بردار را با حرکات ملایم کوچک و دورانی برای مدت 30 ثانیه یا کمتر روی پوست خود اعمال کنید و سپس با استفاده از آب گرم آن را بشویید.

8. استفاده از محصولات حاوی چای سبز

آنتی اکسیدان پلی فنول موجود در چای سبز می تواند به درمان بیماری های مختلف پوستی از جمله چربی آن یاری کند. اگرچه تحقیقات بیشتر ضروری است، اما یک پژوهش که در سال 2017 انجام شد نشان داد که پلی فنول های موجود در چای سبز می توانند ترشح سبوم را کاهش دهند.

برای کاهش ترشح چربی سعی کنید از مرطوب نماینده ها، تونرها و شست وشوی صورت با عصاره چای سبز 3٪ بهره ببرید.

9. ایجاد تغییرات در رژیم غذایی برای کاهش چربی پوست

آموزشگاه مطالعات پوست آمریکا اعلام داشته که غذاها و نوشیدنی های با شاخص گلیسمی بالا می توانند باعث التهاب و فراوری سبوم بیشتر شوند، زیرا قند خون را به سرعت بالا می برند.

بنابراین، افرادی که پوست چرب دارند باید سعی نمایند غذاهای با شاخص گلیسمی پایین، مانند اقلام زیر را مصرف نمایند؛

  • بیشتر سبزیجات تازه مصرف گردد.
  • مقداری میوه تازه
  • لوبیا و نخودفرنگی
  • بیشتر جو دوسر و غلات کامل مصرف گردد.

شیر گاو، با توجه به شاخص قند خون آن هم می تواند باعث آکنه به وسیله مسیرهای التهابی گردد. مصرف شیر به نوبه خود منجر به مسدود شدن منافذ پوست می گردد.

10. کاهش استرس

محققان بر این باورند که استرس می تواند باعث ترشح هورمون هایی گردد که به فراوری سبوم یاری می نمایند.

سعی کنید استرس را با استفاده از تکنیک های کاهش استرس مانند کارهای زیر کنترل کنید؛

  • یوگا
  • مراقبه
  • اجتناب از مصرف سیگار یا الکل
  • خواب کافی و با کیفیت
  • ورزش منظم
  • مصرف مرتب مایعات

11. استفاده از مواد معدنی برای کاهش چربی پوست

محصولات آرایشی فاقد روغن و مبتنی بر آب یا مواد معدنی کمتر باعث مسدود شدن منافذ پوست و ترشح چربی می شوند. استفاده از پودرهایی دئودورانتی که فاقد تالک هستند هم می توانند به جذب روغن های اضافی صورت یاری نمایند.

12. پاک کردن آرایش قبل از خواب

هنگامی که فرد آرایش خود را قبل خواب از صورت خود پاک نمی نماید، این مسأله می تواند منافذ پوست وی را مسدود نموده و پوست را تحریک کند.

همواره قبل از خواب آرایش را با استفاده از پاک نماینده ای ملایم و با pH متعادل پاک کنید. به یاد داشته باشید که به آرامی با استفاده از یک پارچه تمیز صورت را پاک کنید، نه اینکه آن را مالش دهید.

13. استفاده از پاک نماینده های صوتی

با استفاده از رس های پاک نماینده صوتی می توانید پوست خود را تا سطح عمیق تری پاک سازی و لایه برداری کنید که این مسأله می تواند به کاهش سبوم اضافی پوست یاری کند.

در یک آنالیز در سال 2019 انجام شد، چنین نتیجه گیری شد که پاک نماینده های صوتی می تواند به روشی ملایم و مؤثر مواد اضافی روی سطح پوست را بدون تحریک پوست به ترشح چربی بیشتر، پاک سازی نمایند.

14. استفاده از محصولات حاوی رتینوئیدها

اگرچه تحقیقات بیشتری ضروری است، اما به نظر می رسد مشتقات خاصی از ویتامین A به نام رتینوئیدها، به ویژه ترتینوئین و تازاروتن، می توانند منافذ پوست را پاکسازی نمایند و فراوری سبوم را در سطح پوست کاهش دهند.

این محصولات باید توسط پزشک تجویز شوند، بنابراین فرد باید برای استفاده از آن ها باید از یک متخصص پوست مشورت بگیرد.

15. استفاده از محصولات حاوی نیاسینامید

نیاسینامید، یکی از مشتقات ویتامین B3 است که می تواند به کاهش میزان ترشح سبوم و کاهش ظاهر چرب پوست یاری کند.

طبق یک پژوهش اجرا شده در سال 2017، 100 نفری که از محصولات موضعی با 2٪ نیاسینامید استفاده می کردند، پس از 2-4 هفته استفاده کاهش قابل توجهی در میزان فراوری سبوم در سطح پوست خود داشتند.

16. استفاده از محصولات حاوی ال-کارنیتین

تحقیقات اجرا شده نشان می دهد که ال-کارنیتین، اسید آمینه ای که بدن برای یاری به تجزیه اسیدهای چرب فراوری می نماید، می تواند به کاهش ظاهر چرب پوست یاری کند.

سعی کنید از محصولات موضعی با 2٪ ال-کارنیتین برای کاهش ترشح سبوم و چربی بهره ببرید.

17. استفاده از ایزوترتینوئین

پژوهش های اجرا شده نشان می دهد که ایزوترتینوئین که یک رتینوئید خوراکی است، ترشح سبوم سطح پوست را در طول 6 هفته 90 درصد کاهش می دهد. ایزوترتینوئین همچنین می تواند یک درمان مؤثر برای آکنه شدید باشد.

بیشتر افرادی که 4-6 ماه درمان را با این محصول طی می نمایند در این بازه زمانی به آکنه مبتلا نمی شوند، اما نتایج تا حد زیادی به مصرف دوز صحیح دارو بستگی دارد.

18. هورمون درمانی

داروهای هورمونی مانند آنتی آندروژن ها می توانند در کاهش ترشح سبوم مؤثر باشند.

در یک مطالعه اجرا شده، متخصصان پوست از اسپیرونولاکتون برای درمان پوست چرب زنان استفاده کردند. آن ها دریافتند که پوستشان بعد از مصرف این دارو سبوم کمتری ترشح می نماید. تحقیقات دیگر همچنین نشان داد که استات سیپروترون هم باعث کاهش فراوری سبوم در زنان می گردد.

19. مصرف داروهای ضد بارداری خوراکی

مصرف داروهای پیشگیری از بارداری خوراکی می تواند به تعادل هورمون هایی یاری کند که می توانند باعث ترشح بیش از حد چربی شوند. به عنوان مثال استروژن میزان ترشح سبوم را تا حد زیادی کاهش می دهد.

با این حال، شایان ذکر است که برخی از انواع پروژسترون که ممکن است فرد به همراه استروژن مصرف کند، می تواند فراوری سبوم را افزایش دهد. بنابراین، افراد باید برنامه پیشگیری از بارداری خود را با پزشک در میان بگذارند تا اطمینان حاصل نمایند که نوع پروژسترون دریافتی آن ها با افزایش سطح سبوم ارتباطی ندارد.

20. تزریق بوتاکس

تزریق سم بوتولینوم (بوتاکس) از رشد غدد چربی جلوگیری نموده و فراوری سبوم را کاهش می دهد.

تزریق بوتاکس ممکن است پس از یک هفته نتیجه بدهد و ممکن است فرد برای حفظ نتایج حاصله هر چند هفته یا چند ماه به تزریق مجدد احتیاج داشته باشد.

پیشگیری از چربی پوست

جلوگیری از چربی بیش از حد پوست که تا حدود زیادی به ژنتیک فرد مرتبط است سخت است. حتی کنترل سبوم ناشی از تغییرات هورمونی فرد هم امری سخت است.

بهترین روش پیشگیری برای پوست چرب این است که فرد یک روال مراقبت از پوست را که برایش نتیجه می دهد، پیدا کند و به آن پایبند باشد.

وقتی پوست چرب می گردد، پنهان کردن آن با مواد آرایشی می تواند روشی وسوسه انگیز باشد. با این حال، برخی از محصولات آرایشی، به ویژه محصولات حاوی روغن، می توانند علائم را بدتر نموده یا منافذ پوست را مسدود نمایند.

مواد آرایشی مبتنی بر آب می توانند برای برخی از افراد گزینه بهتری باشند، هر چند برخی دیگر معتقدند که استفاده از هیچ مواد آرایشی برای پوست آن ها مناسب نیست.

بسیاری از افراد همچنین معتقدند که رژیم غذایی آن ها است که شرایط ترشح سبوم را معین می نماید. مصرف مرتب آب و مایعات، پرهیز از مصرف غذاهای چرب و چربی های ترانس و داشتن یک رژیم غذایی کامل و سرشار از مواد مغذی مفید می تواند به کنترل ترشح سبوم یاری زیادی بکند.

علائم چربی پوست

علائم متداول پوست چرب شامل ظاهر براق پوست است به همراه منافذ مسدود شده سطح پوست و جوش زیاد.

پوست چرب عمدتا سطح صورت را تحت تأثیر خود قرار می دهد. علائم پوست چرب در ادامه آورده شده است؛

  • ظاهر براق یا چرب پوست
  • منافذ پوستی بسیار عظیم یا واضح
  • پوستی با ظاهر ضخیم یا خشن
  • جوش های گاه به گاه یا مداوم
  • منافذ مسدود شده و جوش های سرسیاه

افرادی که پوست چرب دارند معمولا در یافتن محصولات آرایش متناسب با پوست خود مشکل دارند، زیرا مواد آرایش می تواند با سبوم سطح پوست مخلوط گردد و قوام متفاوتی به پوست بدهد.

علائم پوست چرب و شدت آن در افراد متفاوت است. ژنتیک در معین میزان چربی نقش زیادی دارد.

تغییرات هورمونی یا سطح استرس بالا هم ممکن است فراوری سبوم و چربی را افزایش دهد.

نکته پایانی

تحقیقات زیادی بر روی بسیاری از درمان های خانگی برای پوست چرب انجام نشده است، اگرچه شواهد علمی نشان می دهد برخی از آن ها مؤثر هستند.

معین اثربخشی هر یک از این روش ها در حقیقت یک تجربه شخصی است که برای افراد مختلف می تواند نتایج متفاوتی حاصل کند. در واقع فرد باید روش مناسب خود را پیدا کند و به آن پایبند باشد.

بهترین اقدام ممکن است مشاوره با یک متخصص پوست و همکاری با آن ها برای ثبت فعالیت های روزمره و عواملی است که می تواند باعث افزایش ترشح چربی سطح پوست شوند.

همچنین ضروری است ابتدا هر محصول یا روشی را روی قسمت کوچکی از پوست امتحان کنید تا واکنش های پوستی خود را بسنجید. اگر پوست شما به آن محصول خاص واکنش منفی نشان دهد، نباید دوباره از آن بهره ببرید و برای آنالیز سایر گزینه های درمانی موجود با یک متخصص پوست مشورت کنید.

افراد مبتلا به آکنه شدید و علائم پوست چرب هم باید با یک متخصص پوست برای محافظت از پوست خود و جلوگیری از عوارض جدی یا ایجاد زخم مشورت نمایند.

منبع: Medical News Today Medical News Today

ایپتن

ایپتن | آخرین اخبار و مقالات گردشگری

مجله توسعه دهنده

مجله توسعه دهنده | مجله تکنولوژی و علوم رایانه
منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 10 مرداد 1400 بروزرسانی: 10 مرداد 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 48852

به "20 راه برای کم کردن چربی پوست؛ از روش های خانگی تا درمان های پزشکی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "20 راه برای کم کردن چربی پوست؛ از روش های خانگی تا درمان های پزشکی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید